5 VRAGEN AAN ROZAN

vinden van de jeugdige. Volwassenen die terugkijken op hun schoolloopbaan noemen ondersteuning van hun ouders zelfs als belangrijkste factor in het leren omgaan met hun leerproblemen. een schoolomgeving die rekening houdt met de ernst van de leerproblematiek heeft een positieve invloed op het welzijn van jeugdigen met een ernstig leerprobleem. een steunende schoolomgeving is bijvoorbeeld: een toegankelijke en betrokken houding van docenten, een helder beleid ten aanzien van ondersteunende maatregelen, het mogen werken met (technische) hulpmiddelen, en ook aandacht hebben voor persoonlijke successen. nieuw behandelprogramma een steunende en begripvolle omgeving is niet voor alle jeugdigen voldoende om psychosociale problemen te voorkomen. daarom is voor jeugdigen van 9-16 jaar recent een nieuw behandelprogramma uitgebracht: Wegwijs in dyslexie en dyscalculie. deze training is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie en zet in op het verbeteren van het zelfbeeld van de jeugdige, het verminderen van (faal)angst en het vergroten van de helpende copingvaardigheden. er is een handleiding voor de professional die de training geeft en de jeugdige met dyslexie of dyscalculie krijgt een werkboek. de ouders en school van de jeugdige worden actief betrokken bij de training, voornamelijk om hen te ondersteunen bij het zorgen voor een begripvolle en steunende omgeving. de training bestaat uit vier onderdelen, verdeeld over tien sessies, en kan individueel of in een groepje worden gegeven. In het eerste deel staat psycho-educatie over dyslexie en/of dyscalculie en de bijkomende problemen zoals angst centraal. Het tweede deel is gericht op het herkennen en bijstellen van negatieve gedachten die gepaard gaan met negatieve gevoelens. de jeugdige leert helpende gedachten te formuleren en leert spanning beter te hanteren, bijvoorbeeld met behulp van ontspanningsoefeningen. In het derde deel komen probleemoplossingsvaardigheden aan bod, zoals het op een handige manier voor jezelf opkomen en studievaardigheden. In het vierde en laatste deel kijkt de trainer samen met de jeugdige naar mogelijke hindernissen die hij/zij nog gaat tegenkomen in zijn leven en hoe hij/zij daarmee kan omgaan. Auto met aanhanger om de relatie tussen gedachten, gevoelens en gedrag voor de jeugdigen begrijpelijk en beeldend te maken, wordt in de training gewerkt met de metafoor van een auto met een aanhanger. de jeugdige leert dat gedachten en gevoelens aan elkaar gekoppeld zijn, net als de auto en de aanhanger. interesse? de handleiding en werkboeken zijn in te zien via www.lannoo.com (zoek op ‘wegwijs’). de training is verkrijgbaar bij de (online) boekhandels en kan gegeven worden door onderwijs- en zorgprofessionals. bij King nascholing kunnen zij een ééndaagse cursus volgen om te leren werken met de training (‘behandeling van psychosociale problemen van jeugdigen met een leerstoornis’). Van der beek, J. p. J., mönch, m. e., toll, s. W. m., & Van luit, J. e. H. (2021). Wegwijs in dyslexie en dyscalculie: Handleiding. lannoocampus. 26 I&W mAGAZIne nr 3 - 2022 © lannooCaMpus-MarCel Jurriëns

27 Online Touch 5 VRAGEN AAN ROZAN Home


You need flash player to view this online publication